tisdag 10 november 2020

Lite mer om Batmanpriset

På slutet av förra läsåret noterade vi att utlånssiffrorna hade ökat med inte mindre än 35%! Vilket motsvarar att varje elev på skolan (i genomsnitt) lånade 3 böcker mer än läsåret innan! Budgeten är dock begränsad, och det senaste året gallrades en hel del gamla böcker från skolbibliotekets bestånd. Därför har det blivit ännu viktigare att de böckerna vi har cirkulerar väl. De ska inte stå och samla damm på hyllorna, men inte heller ligga bortglömt i ett elevskåp. 


Jag är en glad bibliotekarie (hoppas jag). Jag vill inte behöva tjata och gnälla om återlämning hela tiden (vet jag helt säkert). Genom att göra det till en tävling blir det i alla fall roligare för alla. Men det är fortfarande upp till bevis om det också leder till snabbare återlämning av färdiglästa och försenade böcker… Fortsättning följer (lovar jag).