söndag 11 oktober 2015

Dubbel-Trubbel av Mac Barnett och Jory John

JAG SVÄR ATT GÖRA MITT BÄSTA FÖR ATT VARA BRA PÅ ATT VARA DÅLIG: 
ATT STÖRA ORDNINGEN UTAN ATT FÖRSTÖRA 
ATT FÖRVIRRA DE SURA OCH ROA DE GLADA
ATT VIGA MITT LIV ÅT SKÄMT, PÅHITT, 
        RACKARTYG OCH FUFFENS
ATT BEVISA ATT VÄRLDEN ÄR ETT BÄTTRE STÄLLE OM DEN STÄLLS PÅ ÄNDA;

TY JAG ÄR EN ÄKTA BUSE.

MÅ DET SKE.

Handlingen i boken utspelar sig i Gäspköping, en ort känd för sina kor. En riktigt spännande plats om man älskar kor, men om man inte gör det så är den urtrist. Nyinflyttade Miles Murry älskar inte kor. På sin förra skola var han känd som skolans bästa busfrö. Nu förbereder han sig för att bli det i Gäspköpings grundskola också. Inför första skoldagen har han förberett sig väl. Han har packat ner sin busbok i skolväskan. Det är en anteckningsbok full med ritningar och beskrivningar över Miles bästa rackartyg. Nu är det bara att sätta i gång och busa. Snart ska hela Gäspköpings grundskola känna till att Miles är ett geni på rackartyg. När Miles kommer till skolan så har någon ställt rektorns bil i trappan till entrén. Ett verkligt bra bus. Har Miles fått en skicklig konkurrent i bus? Det är ju Miles som ska vara skolans busfrö!

En rolig bok som passar dig som gillar Dagbok för alla mina fans. Kevin Cornell har bidragit med många skojiga illustrationer.