onsdag 12 februari 2020

Att vara sig själv, passa in eller sticka ut

Förra veckan tog vi stora steg framåt i utvecklingen av Höjaskolan läser!, högstadiets… nja, varför inte… biblioteksshow.



Det blev listor och boktips och ett samtal om ett kort fragment ur En ocean av kärlek av Tahereh Mafi. Vi pratade om den dagliga kampen på skolan; om etiketter, stereotyper, och fördomar; om att ständigt bli underskattad och aldrig komma bort från statusen ’invandrare’; om vikten av eller möjligheten till igenkänning i det vi läser, samt om hur Gollum är intressantare än Frodo.

Här följer böckerna jag tipsade om som inledde månadens övergripande diskussionsteman:


Mitt storslagna liv, av Jenny Jägerfeld

Sigge har precis flyttat från Stockholm till en liten by ute på landet. Nu ska han reboota sig själv, bli en annan, bli den populära killen han aldrig varit. Men hur gör man? En ny bok av Augustpristagare Jenny Jägerfeld, och även denna Augustprisnominerad. Den blev oväntat rolig: i snabb följd får vi (bland annat) en harpun, ett zombieöga, en glittrig mormor, en massa uppstoppade djur, gulliga syskon och en trädgårdstomte.

Mitt hjärta borde slå någon annanstans, av Mia Öström

Vilken titel alltså! Och språket är vid flera tillfällen lika poetiskt, iscensatt som i ett filmmanus och med humor som biter. Boken berättar om Madeleine som är övertygad av att hon lever fel liv. Hon måste ha blivit förväxlat som bäbis på sjukhuset!

Hata Gustavsberg, av Agnes Lindström

Impulsiva Miranda bor i Gustavsberg och hatar det. Hon har tråkigt, passar inte in. Sedan råkar hon komma ut som lesbisk. Och medan hon försöker lista ut om hon nu verkligen är gay (varför sa hon annars så?), börjar det hända saker. Blir det för mycket på en gång? Förmodligen. En komplexlös debut (manuset skrevs på bara en månad) med intressant utgångspunkt.

Som stjärnor i natten, av Jennifer Niven

En bok som snart är ute på Netflix (under originaltiteln All the Bright Places), för alla som gillar John Green och dramatiska kärlekshistorier… Eller kanske inte alls, eftersom det här parets stora hinder är väldigt kontroversiellt. En tjej som inte längre vill leva träffar en kille som vill dö. Finns det romantik i självmordstankar?


Till slut hittade vi tröst i litteraturen med den här dikten av Elis Burrau:
det är fortfarande mitt i natten
jag kan bli väldigt rörd
av att läsa saker jag skrivit
för att jag känner igen mig