fredag 14 februari 2020

Vi (hjärta) BOKK LUBB

I måndags hade mellanstadiets bokklubb premiär. Inte mindre än 9 entusiastiska bokslukare knackade på. Tillsammans fick vi pussla ihop första meningen i Jenny Jägerfelds klassiker Brorsan är kung! och vi kom ganska nära. 




Rätt svar: "När jag blundade med vänster öga blev alla färger starkare." Så snart vi var uppvärmda, väntade en annan utmaning: att bläddra i utvalda böcker för att hitta passande (roliga, intressanta, meningsfulla) citat till 3 olika påståenden. Resultaten blev bättre än jag själv trodde var möjligt så jag dokumenterar dem gärna här: 


Något att längta efter: 

”Det var tidig morgon.”
”ett par äpplen”
”sommaren”
”sommarlovet”
”att jag plötsligt förvandlades igen, tillbaka till mej själv”
”Snabbt tillbaka till grannarna och deras liv igen.”
”Och så blev jag kär, pang, bara så där”
”att du inte ska berätta för de andra i klassen”

Något att stötta på, en kvalmig sommarkväll: 
”maskrosorna”
”pappa”
”kokerskan vid elden”
”regnbågsfärgade karameller”
”en dålig tecknad film, där alla bara skriker”
”den vilda känslan hon fick när hon stod ute i stormen”

En sanning om dig själv: 

”Jag önskar att det här var en saga.”
”Teater är bara på låtsas”
”Jag somnade till framför teven”
”När jag somnade drömde jag att änglarna stod runt vår säng med vingarna utbredda som gardiner av fjädrar och skyddade oss.”
”nya sommarklänningar, visserligen från HM men det syns inte”
”spelade fotboll på skolgården”
”har tänkt ut en plan till första skoldagen (…) med nyklippt page, jeanskjol och en lila topp med leopardmönster”
”Skulle hon berätta för dem om sin upptäckt redan nu?” 


Sedan läste vi Underström, en märklig historia om en sjöko som dyker upp i en trädgård, ur novellsamlingen Berättelser från yttre förorten av Shaun Tan. Textens ovanliga ton gjorde vår läsning lite utmanande och vi fick inte svår på alla våra frågor (”Varför bråkade föräldrarna så mycket?”, till exempel), men de flesta deltagarna tyckte om den. ”Allt kan hända,” kom vi överens om. ”Det kan regna grodor också.”