söndag 23 augusti 2015

Augustiminnen av Sarah Lean


"Hannah, jag vill att du ska komma ihåg en sak åt mig", säger morfar. "Ifall jag skulle glömma bort det själv. Det är viktigt."

Jag undrar varför han skulle glömma någonting som är viktigt, men jag säger inget, för jag vill att han ska berätta.

"Det är klart", svarar jag bara.

"Den artonde augusti, säger han. "Kan du påminna mig om det, om jag verkar ha glömt bort det?"

10-åriga Hannah och hennes morfar har en djup och innerlig gemenskap. Hannah's morfar har bott hemma hos Hannah så länge hon kan minnas. Det är med honom som hon delar sina tankar, sorg och glädje. Gemensamt har de kärleken till naturen och livet. Nu har morfar fått Alzheimer och får allt större problem med att minnas. När morfar nämner den artonde augusti får Hannah intrycket om att det handlar om en resa som hon och morfar ska göra tillsammans. Hannah ska få se något som morfar tidigare har sett. Morfar försvinner mer och mer in i sjukdomen och drabbas slutligen av en stroke. Han minns inte längre vad han skulle berätta för Hannah och vid många tillfällen känner han inte igen henne. Hannah vill veta vad morfar planerat att berätta och gör allt för att få morfar att minnas. Hon vill veta vad som hände den artonde augusti för länge sedan.

Det är en sorglig och vacker skildring om vänskapen mellan en flicka och en gammal man. Hur det känns när en nära anhörig insjuknar i Alzheimer och inte längre kan minnas. Detta är Sarah Leans tredje bok på svenska. Översatt till svenska finns sedan tidigare "Hemlös" och "De hundra hästarnas hemlighet". Alla tre böckerna är välskrivna och uppvisar en ödmjukhet och kärlek till livet.