fredag 26 mars 2021

X som i Xiomara


”Ibland klär jag mina tankar i poesi. Försöker förstå om min värld förändras av att jag skriver ner orden.”

I anslutning till Världspoesidagen (21/3) och temat för mellanstadiets BOKK LUBB, fick Höjaskolan läser! upptäcka Poet X av Elizabeth Acevedo. Boken är en ungdomsroman i diktform eller prosalyrik, en stil som vi känner igen från till exempel Jacqueline Woodsons Brun flicka drömmer. Det är korta meningar, ett vasst slipat språk, en rytm och flow som i en raplåt, samt ett väldigt effektivt jag-perspektiv, allt i en berättelse som är lätt- och snabbläst, men samtidigt lämnar mycket andrum till våra egna funderingar.

”Jag vet inte ens om man kan himla
Med ögonen så hårt att främlingar
Kan använda ens skalle
Som tärningskopp, men om det går
Slog oturen precis till med snake eyes”


 

Jag tog tillfället i akt att använda mig av lite gerillamarketing inför träffarna, som dessutom förvandlades till en mer uppsökande verksamhet. Jag inväntar inte mina deltagare längre utan ger mig ut i korridoren och attackerar eleverna med bokprat (och i detta fall: oväntade dikter).

”Varför, Bram?”
”Låt oss vara i fred, Bram!”
”O nej, är du nu här igen?”

Ja, mina vänner! Jag kommer aldrig att sluta! För litteraturens skull, och för att ni också ska höja era röster!