torsdag 21 november 2019

Det ni missade… (del 2)

Här fortsätter jag med min rapportering om det första mötet inom ramen för Höjaskolan läser! Efter grupputmaningen blev det boktipsrunda, öppen för alla deltagares bidrag. Med bara denna begränsning: boktipsen ska vara blixtsnabba (max 1 minut per bok) och ska innehålla exakt 3 skäl att läsa böckerna vi tipsar om. Jag hade förberett dessa:


Förr eller senare exploderar jag, av John Green:

- En klassiker, för att alla ska läsa åtminstone en John Green. (Om ni inte har läst den här har ni kanske sett filmen?)
- En ungdomsroman som talar sanning om livet på ett sätt som bara bra ungdomsromaner gör.
- En bok där huvudpersonen jämför sig själv med en handgranat (som förr eller senare kommer väl att explodera, se titeln) kan nästan inte annars än att ha ett sorgligt slut. Och som tur är tycker jag om böcker som undviker att sluta lyckligt.

Askfödd, av Sabaa Tahir:

- Böcker blir inte större än den här: ”An Ember in the Ashes” blev en internationell bästsäljare och är fortfarande en av de mest omtalade och uppskattade titlarna på Goodreads.
- Fantasy från en författare med en annan än en västerländsk bakgrund (Sabaa Tahir har rötter i Pakistan), det ger något extra, ett annat perspektiv. (Jag hade samma känsla när jag läste Tomi Adeyemis Children of Blood and Bone.)
- Världsbyggandet i denna bok är härligt upprörande elakt. På tal om eld!

Bränn alla mina brev, av Alex Schulman:

- En bok som utmärkt passar bokcirklar (men kanske inte en på grundskolan?). En märklig blandning av roman, biografi, och släktforskning, som fångar en även om man inte känner till de stora kulturprofilerna boken handlar om.
- Skriven utifrån en ”måste berätta detta”-känsla. Det är en metanivå som jag tycker är spännande: varför blev en bok som den blev?
- Tillgänglig som ljudbok i appen Biblio, inläst av författaren själv!

Allt ska brinna, av Sofia Nordin:

- En tung bok om vänskap och psykisk ohälsa, men dialogerna är helt oemotståndliga. Sprudlar från sidorna. Fast inte som vatten, utan som något brinnande. Ni fattar. 😶
- Inget lyckligt slut här heller.
- Jag hittade ett perfekt utdrag att läsa och diskutera tillsammans…


… vilket vi nästan gjorde. Att hålla i boksamtal kring ett fragment där bokens huvudkaraktärer Agnes och Minna driver kampanj för mer vegetarisk mat i skolrestaurangen, menar jag. Nästan, för att vi inte kände för det med bara några deltagare. Men snart. Då är det på riktigt. Jag hoppas att se många nästa månad!