fredag 29 maj 2020

Förberedelser inför sommarlovet

Under läsårets sista BOKK LUBB tog vi hjälp av Shaun Tans fantastiska bilderbok Sommarregler (tyvärr omöjligt att köpa längre) för att blicka tillbaka till vad vi lärde oss förra sommaren som vi kan ha nytta av i år också. Jag tror vi hade nog svårt att komma in i bokens magisk-realistiska, melankoliska ton, åtminstone fram till den sista regeln: ”Missa aldrig sommarens sista dag.”


Då var det dags för kreativitet. I en hög med sommarläsning letade vi efter roliga lösningar till 3 påståenden. Sedan hittade vi på nya egna regler.

En ursäkt: 
”Förlåt.”
”Ruffe skällde.”
”Jag tänker på Betty hela tiden.”
”Valentina valde en pizza med salami och extra mycket peperoni.”
”Ingen visste vart familjen som bott i huset tidigare tagit vägen.”
”Alla andras frisyrer gör liksom som de vill.”

Något som man kan göra tillsammans med sin bror: 
”Sova en liten stund till båda två.”
”Gå in i köket.”
”Sitta och svälta ihjäl.”
”Vi har ju drömt om ett sommarställe.”
”I övermorgon åker jag till kusinerna.”
”Vi ska ha varsin swimmingpool som sitter ihop med en liten kanal och i kanalen ska vi simma fram och tillbaka till varandra, min bror och jag.”

Vad jag lärde mig i somras: 
”Tvätta bilar.”
”Ansträng dig lite nu.”
”Jag kan vänta.”
”Tjuven och polisen var bröder?”
”Nasir har en mamma. Hon är den bästa av alla. Hon kan trolla.”