fredag 29 maj 2020

Utvärdering

Under veckans bokklubbsmöte passade jag även på att ställa några frågor om verksamhetsformen. BOKK LUBB fick grönt ljus som den är. Inga större läsuppgifter eller förväntningar. Det ska vara lätt att delta, utan att man ska ha läst en bok i förväg alltså. Bra!

Sedan tittade vi lite närmare på terminens mest och minst populära mellanstadieböcker (baserat på antalen utlån och beställningar av nyinköpta böcker). Jag bad eleverna att försöka lista ut vilka titlar blev topp eller flopp, och att berätta varför. De fick inte alla rätt, men en hel del!



Topp 5:
1. Jag heter Död – Lena Arro (Skräck! Lättläst!)
2. Mysteriet med den hemsökta stugan – Torsten Bengtsson (Skolans favoritförfattare!)
3. Amulett 1 – Kazu Kibuishi (En självklarhet.)
4. Jorvik kallar – Helena Dahlgren (Star Stable!)
5. F som i sämst – Cilla Jackert (Bra titel. Nyfikenhet. Igenkänning.)

Flopp 5:
1. Gruvan – Sara Lövestam (Svårt att bedöma vad den handlar om. En sån bok lärarna läser högt.)
2. Brevet till Kungen – Tonke Dragt (Jag vill, men den är sååååå tjock!)
3. Djur med päls – Hanne Kvist (Konstig stil? Ska den kanske stå bland ungdomsromanerna?)
4. Ängeln på spökskolan – Jesper Lundqvist (Del 3. Jag har inte läst de andra.)
5. Morris Mohlin på iskallt uppdrag – Maria Frensborg (Vet inte?)