fredag 19 februari 2021

Den årliga enkäten

Varje år skickar folk-och skolbiblioteken sina officiella statistiker in till det Kungliga biblioteket.


Hur många användare och besökare hade vi under förra året?
    (Hela skolan i teori, 510 aktiva låntagare i praktiken.)
Hur många böcker lånades?
    (6080 fysiska böcker.)
Hur utvecklades beståndet?
    (-2229 utgallrade böcker, +984 nyinlagda.)
Vilka aktiviteter satsade biblioteket på?
    (278 olika tillfällen,
    varav 53 berättar- och sagostunder,
    42 bok- eller läsecirkelmöten,
    29 MIK-lektioner ute i klasserna.)

Siffrorna har fått mig att fundera. Även om jag är jättenöjd med verksamheten som vi har byggt upp (+35% i utlån, stor satsning på delaktighet, ute i klasserna allt oftare, många entusiastiska elever), kan jag sakna lite fördjupning(?) ibland. Att sänka olika trösklar är ständigt i fokus, men jag vågar verkligen inte påstå att jag gör skillnad så att det "bidrar till elevernas måluppfyllelse". Jag tycker att det är jättesvårt att kartlägga vad de får ut av biblioteket. Och sedan också: tänk om jag bara genomförde hälften av aktiviteterna? Fast på ett helt nytt sätt?