torsdag 5 mars 2020

Barnkonventionen och skolbiblioteket

1 januari 2020 blev Barnkonventionen lag. Men vad betyder det egentligen för skolbibliotekets rum och verksamhet? Eller, vad vill vi att det har för betydelse?

Kollegorna på Grundskoleförvaltningens utvecklingsavdelning anordnade en workshop för skolbibliotekspersonal om hur vi kan synliggöra och arbeta med barnens perspektiv. Vi fick dela med oss av våra egna erfarenheter, kunde plocka insikter och idéer, samt ta med oss hem ett fint bokpaket till inspiration.


Nu är elevernas delaktighet ett stort fokusområde på Höjaskolans bibliotek redan idag. Vi har två väletablerade biblioteksråd (och kanske snart ett tredje), inköpsförslag och assistentlistan. När jag köper, högläser och boktipsar gör jag det med omsorg, medvetet om min egna livssituation, mina åsikter, min lässmak. Jag korrigerar och kompenserar för dem så gott jag kan. Men workshoppen har fått mig att fundera, ännu en gång, över den fysiska bibliotekslokalen. Hur är det med bokplaceringen och inredningen? Tillgänglighet? Mångspråkshyllan? Och så konstaterar jag: biblioteket har varit i rörelse under hela läsåret… och kommer att vara det fram till jag slutar. 😊