torsdag 12 mars 2020

Från Ingelin Angerborn till Stanley Kubrick

Som ni vet brukar jag aldrig beskriva Höjaskolan läser!, högstadiets bokcirkel, som precis det, en bokcirkel. Snarare pratar jag om att det är "ett annorlunda boksnack" Eller, vid åtminstone ett tillfälle, "en biblioteksshow".



Bilderna från förra veckans träff illustrerar skillnaden. Självklart att det fanns böcker. Till exempel presenterade jag stolt våra nya Leigh Bardugo-titlar, tillgängliga på både engelska och svenska (rekommenderad läsning, om du nu gillar fantasy, steampunk eller Ocean´s 11). Flera andra dök upp spontant under samtalet, i lite spretig konstellation. Men den gemensamma tankekartan som utvecklades under samtalet var huvudrätten. Och den fångar bäst vilken energi och dynamik vi försöker framkalla. Lagom nördig. Hyperentusiastisk.


"Böcker versus filmer" var temat, förresten. Jag har för mig att böckerna vann.