fredag 21 oktober 2022

Mot nya arbetssätt…

”En trailer kanske inte är en trailer när klippet blir helt obegripligt.” Lite sådär lät det när jag bad högstadiets biblioteksråd att fundera över varför Höjaskolan läser!-träffarna lockar så få deltagare. Insikten medföljdes sedan av knivskarp kritik. ”Helt fel.” ”Ingen bryr sig.” ”Nej nej nej.” ”Hur tänkte du?”

Bokprat? Det känns nästan kört från början, för vem är nu intresserad av det? Men okej, om jag nu envisas…. Då vill eleverna veta i förväg vad aktiviteten handlar om, inte behöva skanna en anonym QR-kod (och jag som var så stolt över min gerillamarknadsföring). Ju fler detaljer, desto bättre. Det är bra att jag kommunicerar klockslag, men hur länge ska det pågå? Sluttid, snälla. Färger, snälla. Riktiga flyers. Innehåll att dela på nätet. Dessutom vill de helst vara med och bestämma själva. Välja temat, till exempel. Och det ska ALLTID finnas fika. Skriv det, Bram!

Blickande i backspegeln förstår jag anmärkningarna, även om jag fortfarande kan sörja nyfikenhetens död. Vad säger ni när ni tittar på avsnitten från det senaste halvåret?

BOKK LUBB S03 E04: ibland vill jag bara kunna fly härifrån... till framtiden! Men bjuder den på glada nyheter eller katastrofer? Utopi eller dystopi? Mellanstadiets BOKK LUBB var tillbaka och diskuterade de många nya titlarna inom den spännande genren som kallas Science fiction. Och som vanligt blev det: boktips, utmaningar, och mycket mer.


BOKK LUBB S03 E05: den här träffen fick stå för något alldeles nytt! Efter påsklovet välkomnade jag nämligen Höjaskolans mellanstadieelever att återupptäcka bilderboksmagin. Vi läste några av ALMA-aktuella Eva Lindströms fantastiska verk och skapade våra egna korkade berättelser i en riktig skaparverkstad.


BOKK LUBB S03 E06: förra läsårets sista BOKK LUBB! Högläsning och boksnack! Skaparverkstad! Sommarlov och hemligheter!


Samtidigt rullade också högstadiets alternativa bokklubb på. Med, till exempel, Höjaskolan läser! S03 E05, sci-fi-avsnittet. I yttre rymden hör ingen dig skrika… (Okej! Den här trailern var definitivt inte mitt bästa verk, men själva träffarna blev det. Mindmap, boktips, spel! Både på skolbiblioteket och på besök hos Husie fritidsgård.)


Höjaskolan läser! S03 E06: äntligen! Girl power tema!


Och till sist, Höjaskolan läser! S03 E07, även denna om hemligheter...


Hur som helst kommer säsong 4 av både BOKK LUBB och Höjaskolan läser! att se annorlunda ut. Inte lika nördig, kanske (vi får väl avvakta där, hahah). Men med ett mer öppet (kommunikativt talat) visir i alla fall (vad, till vem, var, när, hur?). Håll gärna tummarna! Jag kompletterar mina skolegna träffar med ett förstärkt läsningsrelaterat samarbete med Husie fritidsgård, Husiebiblioteket och Videdalsskolan. Mer info: snart.