fredag 7 juli 2023

Förändring = sant!

Som avslutning på läsåret anordnade vår utvecklingssekreterare Carolina en gemensam cykelutflykt. Ett stort gäng skolbibliotekarier från olika skolor i Malmö var med och besökte några av våra arbetsplatser, något som brukar leda till både roliga och lärorika erfarenhetsutbyten. Vilket absolut blev fallet den här gången också!

Gissa? Höjaskolan fick äran att ingå i programmet! Jag passade på att berätta lite om hur jag driver vårt skolbibliotek, varifrån jag får min inspiration, och hur ambitiösa jag tycker vi alla ska vara. Ni som känner mig, vet att jag gärna sätter ribban högt och medvetet kliver utanför boxen för vad som betraktas som vanlig biblioteksverksamhet. Och innan ni tror att jag tycker att jag är sååå speciell, så vill jag att ni inser att vi alla är pionjärer. Måste vara. Våra skolor kännetecknas av olika förutsättningar och behov, där inget är självklart. Dessutom är skolbibliotekets värld i ständig förändring. Det kräver kunskap, visst, och ständig omvärldsbevakning, men även flexibilitet och fyndighet.



Därför slår jag gärna ett slag för att leta efter inspiration utanför vår egen bubbla. Många kulturaktörer har väldigt spännande projekt på gång, som ofta speglas direkt i hur de utformar sina verksamhetsmiljöer. Museer och gallerier som lämnar sina vita salar, presenterar tavlor stående på golvet. maximerar på interaktivitet. Bokhandlar som satsar på upplevelser, live event, sociala medier, rum i rum. Vad hade detta betytt på bibblan? Vilka paralleller kan vi dra?

Varför ens fundera på saken, undrar ni kanske? Jo. Allt handlar om världen. Kontext. Tolkningar. Relevans. Vart vänder sig barn för att sätta omvärlden och sig själva i ett överskådligt sammanhang? Till skolan. Jämfört med folkbibliotek träffar vi också fler barn och unga som inte identifierar sig som läsare. Som ska lockas till berättelser och rika inre världar ändå…