fredag 7 juli 2023

Mysteriet med den svarta lådan

Redan under barnboksveckan i oktober 2022 fick eleverna på lågstadiet i uppdrag att bidra med benknotor till ett stort dinosaurieskelett i skolbibliotekets tak. Varje benknota skulle representera en bok en elev hade läst, och ha med ett ord taget från boken. När dinosaurien till slut var färdigbyggd (någonstans i januari) hade den ett oundvikligt "att"-, "och"-, "är"- och "fotboll"-ben, men även ett "citron"-, "kompisar"-, "mammut"- och "Messi"-ben, och flera "önskelista"-ben.

 

Det var det bästa sättet jag kunde komma på att be herr Marsh om ursäkt för mitt tidigare taskiga beteende… och det funkade. Snart var han på bra humör igen. Han ställde fram en rolig prompt till att skriva en kort dikt om (kanske) undergång och återuppståndelse, för att sedan även presentera sitt utgrävningsspel: en spelliknande aktivitet situerad på skolans mark år 1873. Vi fick placera flyttblock, slå tärningen och lämna egna arkeologiska spår på modellen. Tydligen simulerade spelet ett infekterat arkeologarbete, verklighetsbaserat alltså, där deltagarnas insatser korsar varandra och området förstörs av sprängningar.


 

Under tiden behövde dinosaurieskelettet underhåll ibland, precis som fossilerna som hamnar på ett riktigt museum. Men vet ni vad? När jag skulle laga vår dinosaurie (ett ”laserstråle”-ben hade lossnat, i sig en ganska vanlig händelse, händer mig ofta) upptäckte jag en liten låda undangömd i utrymmet ovanför undertaket... Hur länge hade den legat där? Vems var den? Fanns det fler? Och vad skulle jag hitta om jag öppnade den?


Från och med den dagen, medan den svarta lådan avslöjade hemlighet efter hemlighet, började jag lägga upp videoklipp på mina fynd: gamla foton och något som verkade vara en kod eller ett chiffer. Män i en grop eller gruva. Tältande män. En gubbe med mustasch.




Lågstadieklasserna fick allting digitalt (jag var rätt så nöjd med hur MIK integrerades) och jobbade för fullt för att få fram sanningen. Kunde de knäcka koden? Vad var det för budskap vi hade fått egentligen? Vad var det bilderna syftade på?



Det tog mer tid än vad jag hade räknat med, men till sist kom förklarningen:


Budskapet kom alltså från Edward Drinker Cope, före detta kompanjon till vår egen Othniel Charles Marsh. Som omöjligt kunde vara vid liv. Det vill säga: om han nu var mänsklig.


Lite senare kunde jag bekräfta: herr Marsh var inte människa och inte heller manlig, utan en dinosauriemamma i falskt skägg och människodräkt som nu försökte rymma med sina barn! Jakten var öppen! Tillsammans spelade vi brädspelet Raptor. Marsh kom undan, men velociraptorbarnen stoppades.